Jakie samochody z salonu kupowali Polacy w 2021 roku?
Rok 2021 to czas, w którym branża motoryzacyjna odżyła po trudnym, pandemicznym 2020. Zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne poczuły, że nadszedł czas na nowe inwestycje. Z tego względu zainteresowanie nowymi pojazdami były bardzo duże. Zatem jakie samochody z salonu Polacy kupowali w 2021 najchętniej?
Rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych w 2021 roku
Rok 2020 upłynął w atmosferze niepewności i dla wielu branż okazał się czasem, który trzeba było po prostu przetrwać. Widoczna była duża ostrożność inwestycyjna przedsiębiorców, którzy stanowią prawie 3/4 nabywców nowych samochodów (w 2021 r. 74%). Obawy nie ominęły także nabywców indywidualnych. Następujący po nim rok 2021 nastrajał bardziej optymistycznie. Rozpoczął się dynamicznie, a następnie wyhamował. Pomimo informacji o wzroście poziomu sprzedaży o ponad 6,5% (dane SAMAR za bazą CEPiK) rynek sprzedaży nowych samochodów borykał się z pewnymi trudnościami. Niestety wpływ miały na to problemy z dostępnością samochodów, wzrost stóp procentowych, galopująca inflacja. Brak aut do sprzedaży i opóźnienia produkcyjne to główne powody, przez które sprzedaż nowych samochodów osobowych w 2021 roku nie wystrzeliła w górę tak dynamicznie, jak oczekiwali dealerzy i importerzy.
Ile nowych samochodów kupili Polacy w 2021 roku?
W 2021 roku Polacy kupili łącznie 520 575 sztuk nowych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. Jeśli chodzi tylko o pojazdy osobowe, jest to 446 680 sztuk, co stanowi wzrost o 4,2% w porównaniu do roku ubiegłego. Zapotrzebowanie rynku było jednak dużo większe. Świadczy o tym choćby rekordowa ilość udzielonych leasingów. Jednak ze względu na nieprzewidziane trudności, będące konsekwencją pandemii, takie jak zamykanie fabryk, przerwanie łańcuchów dostaw, wzrost cen surowców, wstrzymanie produkcji, pojawiły się braki na rynku. Dlatego wiele osób zdecydowało się na zakup samochodów używanych.
Jak Polska wypada na tle innych krajów?
Jeśli chodzi o pozycję Polski na tle innych krajów, w kontekście sprzedaży nowych samochodów, jest ona mimo wszystko dość dobra. Polska zajęła 6 miejsce wśród 30 rynków Europy, biorąc pod uwagę dynamikę sprzedaży. Nieco gorzej wygląda sytuacja pod kątem wskaźnika chłonności rynku. Wartość tego wskaźnika dla Polski wynosi 108 sztuk, co pozwala na uplasowanie dopiero na 24 pozycji. Polskę wyprzedza między innymi Estonia, z wynikiem 153 aut na 10 000 mieszkańców, Czechy (186 sztuk), a także Słowenia (aż 259 samochodów na 10 000 mieszkańców). Jeśli chodzi o europejską średnią, w 2021 roku wynosiła ona 219 zarejestrowanych samochodów na 10 000 mieszkańców.
Najczęściej kupowane auta osobowe 2021 roku
Braki na rynku sprawiły, że rankingi sprzedażowe uległy zmianie względem poprzednich lat. Wynik poprawili i utrzymali ci, którzy dysponowali dostępną flotą samochodową lub krótkim czasem oczekiwania na nowe pojazdy. Dzięki temu niektórym markom udało się zanotować wzrost sprzedaży, w porównaniu do roku 2020. Miejsce na podium straciła Skoda, na rzecz Toyoty, która okazała się niekwestionowanym liderem. Dobra dostępność aut tej marki sprawiła, że zakończyli rok wzrostem sprzedaży aż o 21,5%. Skoda uplasowała się na drugim miejscu, notując spadek o wartości 1/5 sprzedaży. Trzecie miejsce zajął Volkswagen ze spadkiem o 7,5%. Zaraz po nim uplasowała się Kia, notując aż 34% wzrost r/r. Jeszcze wyższy wzrost, bo ponad 45%, zanotował należący do tego samego koncernu Hyundai. Samochody premium, czyli BMW i Mercedes, zajęły 6 i 7 pozycję. Ranking zamyka Dacia, Ford i Audi.
MIEJSCE | MARKA | SPRZEDAŻ |
1. | Toyota | 74 513 |
2. | Skoda | 45 070 |
3. | Volkswagen | 34 421 |
4. | Kia | 32 323 |
5. | Hyundai | 26 840 |
6. | BMW | 23 964 |
7. | Mercedes | 20 018 |
8. | Dacia | 19 909 |
9. | Ford | 19 112 |
10. | Audi | 18 973 |
Najczęściej kupowane modele samochodów w 2021 roku
A jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o najczęściej kupowane modele samochodów w 2021 roku? Kliencie sięgali po sprawdzone auta. Jeśli chodzi o wybór pojazdu, większość osób bierze pod uwagę jego bezawaryjność i solidność. Duże znaczenie ma także komfort jazdy, łatwo dostępne części i ekonomia utrzymania. Najpopularniejszym modelem wśród klientów biznesowych była Toyota Corolla. Na drugim miejscu uplasował się model Yaris tej samej marki, a na trzecim Skoda Octavia.
MIEJSCE | MARKA | MODEL |
1. | Toyota Corolla | 22 096 |
2. | Toyota Yaris | 14 482 |
3. | Skoda Octavia | 13 116 |
4. | Dacia Duster | 12 706 |
5. | Toyota RAV4 | 10 993 |
6. | Skoda Fabia | 10 607 |
7. | Toyota C-HR | 9 662 |
8. | Hyundai Tuscon | 9 589 |
9. | Hyundai i30 | 7 795 |
10. | Kia Sportage | 7 659 |
Najchętniej kupowane auta dla osób prywatnych
Jakie są najczęściej kupowane marki aut przez osoby prywatne? W 2021 faworytem była Toyota Yaris, notując jednak 24,17% spadku względem ubiegłego roku. Na drugim miejscu uplasowała się Dacia Duster, również ze spadkiem, ale mniejszym, bo wynoszącym tylko 2,02%. Podium zamknęła Toyota Corolla, ze spadkiem rzędu 1,67% r/r. Czwarte miejsce zajął Hyundai Tuscon (+21,58%), a piąte Kia Sportage z rekordowym wzrostem sprzedaży aż o 64,31% r/r.
Jak wyglądał rynek samochodów premium w 2021 roku?
Kryzysy, które dotknęły rynek motoryzacyjny i wiele innych branż, nie miały wielkiego wpływu na zmniejszenie zainteresowania samochodami premium. Pomimo dużych przestojów produkcyjnych, zauważalnych na przykład w marce Mercedes-Benz, zainteresowanie klientów autami z górnej półki nie spadło, co wykorzystali inni producenci. W lepszej sytuacji była na przykład marka BMW, która pomimo ograniczonej produkcji, nie miała aż tak dużych problemów z dostawami. Podsumowując, rejestracje samochodów premium w 2021 roku wyniosły ok. 86 tys. sztuk, co oznacza ich ponad 14% wzrost. Udział marek z tego segmentu w rynku aut osobowych zbliżył się do 20%. Obydwa wyniki były rekordowe. To świadczy o dobrej kondycji tego rynku. W 2021 roku sprzedaż samochodów premium wyglądała następująco:
- BMW: 23 331 zarejestrowanych samochodów, z czego ponad 21 500 to auta zakupione przez firmy.
- Mercedes: 19 351 samochodów zarejestrowanych w Polsce w 2021 roku.
- Audi: zarejestrowano ponad 18 200 pojazdów.
Problemy branży automotive w 2021 roku
Branża motoryzacyjna w 2021 roku borykała się z wieloma problemami, które zastopowały tempo sprzedaży aut. Na funkcjonowanie sektora automotive wpływa nie tylko kondycja największych producentów samochodowych, ale też mniejszych firm, które dostarczają części. Jedną z największych trudności, z jaką zmagają się producenci, jest niedobór półprzewodników, które są niezbędne do produkcji nowoczesnych pojazdów. Z tego względu stosowane są wymuszone ograniczenia, a nawet czasowe wstrzymywanie pracy fabryk.
48% firm produkujących części na potrzeby fabryk samochodowych odczuło w III kwartale spadek produkcji wobec II kwartału 2021. Jednak brak półprzewodników to nie jedyny problem. Kolejnym są rosnące koszty. Niemal dwie trzecie producentów w 2021 zauważyło wzrost kosztów o ponad 10% w porównaniu do końca zeszłego roku.
Co mówią inni eksperci o tych statystykach?
Jak wskazują eksperci, opóźnienia w dostawach półprzewodników mogą potrwać nawet do II kwartału 2022 roku. Niemniej, pozytywny wynik na zakończenie roku 2021, świadczący o ogromnym zapotrzebowaniu klientów, daje niezłą perspektywę. Z całą pewnością branżę motoryzacyjną czeka wiele wyzwań. Poza zaburzonymi łańcuchami dostaw, galopujący wzrost kosztów produkcji oraz kosztów prowadzonej działalności gospodarczej może spowodować podwyżki cen aut. To z kolei może przekierować klientów na rynek samochodów używanych.
Jak może wyglądać polski rynek motoryzacyjny w 2022 roku?
Prognoza IBRM Samar na 2022 rok wynosi dla nowych samochodów osobowych 485 tys. szt., a dla nowych samochodów dostawczych - 73,5 tys. szt. Niewątpliwie jednak w 2022 producenci nadal będą zmagać się z konsekwencjami pandemii koronawirusa. W efekcie trudności dotykają także mniejsze firmy, które dostarczają części samochodowe i podzespoły. Zaczynają one mieć problemy z płynnością. Rok 2022 to także gwałtowne podwyżki na rynku energii. Z całą pewnością wyższe opłaty za prąd i ciepło to ogromne wyzwanie dla firm. Producentów martwią także duże podwyżki surowców i komponentów. Polski rynek motoryzacyjny w 2022 roku czeka zdecydowanie wiele wyzwań.
Masz dodatkowe pytania?
Zapraszamy do kontaktu!
Autor artykułu:
#RydzowskiTeam