Dodano: 20.04.2022
przeczytasz w 5 min.
Autor: #RydzowskiTeam

Leasing fabryczny- jak działa w praktyce?

Jak działa leasing fabryczny?
Leasing fabryczny jest jedną z form zewnętrznego finansowania środków trwałych. Wielu przedsiębiorców zamiast kupować samochód za gotówkę, woli sfinansować jego nabycie za pomocą leasingu. Usługa leasingu fabrycznego ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Z pewnością w niektórych sytuacjach bywa korzystna. Dobrze jednak zdawać sobie sprawę, kiedy można wybrać lepsze rozwiązanie. W tym celu warto wiedzieć, co to dokładnie jest leasing fabryczny, kto go udziela i jakie ma opinie. Wszystkie wątpliwości rozwiewamy w naszym kompleksowym poradniku. Zapraszamy do lektury!

W artykule przeczytasz:

  • czym jest leasing fabryczny?
  • kto udziela finansowania fabrycznego?
  • jak działa finansowanie w komisie?
  • negatywne opinie o leasingu fabrycznym

Co to jest leasing fabryczny?

Leasing fabryczny to forma cywilnoprawnej umowy, która regulowana jest przepisami Kodeksu cywilnego. Występują w niej dwie strony, Leasingodawca i Leasingobiorca. Pierwsza z wymienionych stron nabywa, a następnie udostępnia własny przedmiot, czyli oddaje go w leasing. W zamian za możliwość korzystania z danego środka trwałego, Leasingobiorca opłaca raty, zazwyczaj comiesięczne. Od innych rodzajów leasingu różni go fakt, że polega na świadczeniu usługi finansowej przez podmiot, który powiązany jest bezpośrednio z dostawcą środka trwałego. Innymi słowy, firma leasingowa należy do tej samej grupy kapitałowej, która oferuje możliwość zakupu samochodu, maszyn, urządzeń itp.

Leasing fabryczny.

Wybierając się do salonu Toyoty i chcąc wziąć samochód w leasing, sprzedawca będzie namawiał do skorzystania z usług… Toyota Leasing. Usługi leasingu fabrycznego oferuje też na przykład Volkswagen, Audi, Seat, Skoda i Porche. Firma RCI Leasing jest z kolei powiązana z marką Renault, a Leasys (kiedyś FCA Leasing) z Alfą Romeo, Fiatem, Jeepem i Iveco.

Jeśli chodzi o maszyny, leasing fabryczny oferuje na przykład Caterpillar Financial Services. Warto wiedzieć, że leasing fabryczny znany jest także pod nazwą vendor leasing lub leasing producencki.

sprawdź ofertę leasingu

Jak działa leasing fabryczny?

Przedmiot leasingu fabrycznego jest finansowany bezpośrednio przez dostawcę środka trwałego lub przez firmę ściśle powiązaną z producentem danej rzeczy. 

Czyli: producent najpierw sprzedaje nam maszynę lub samochód a następnie również go finansuje w formie leasingu. Z racji, że finansowania udziela spółka powiązana z producentem a usługa oferowana jest bezpośrednio- stosuje się nazwę leasingu fabrycznego czy producenckiego.  

Zazwyczaj odbywa się to w ten sposób, że klient ogląda w salonie lub punkcie sprzedaży interesujące go przedmioty. Jeśli sprzedawca zauważy zainteresowanie ofertą leasingu, będzie starał się sprzedać leasing fabryczny, z dodatkową korzyścią dla producenta. Leasing fabryczny jest oferowany u dystrybutora, dealera, a nawet w komisie samochodowym.

Często zdarza się, że klienci skuszeni wizją szybkiej decyzji i niewielu formalności, decydują się na podpisanie umowy leasingu fabrycznego bezpośrednio w punkcie sprzedaży. Dodatkowym bodźcem, który często stosują handlowcy w salonach dealerskich: jest rabat, który przyznawany jest przy skorzystaniu z fabrycznego leasingu. 
 

Kto udziela leasingu fabrycznego w Polsce?

Leasing fabryczny oferowany jest w Polsce przez firmy, które ściśle współpracują z producentem lub dystrybutorem danej marki. Większość dużych, znanych grup kapitałowych, posiada własne spółki, które specjalizują się w finansowaniu przedmiotów oferowanych przez swojego producenta. Dzięki temu omija się pośredników i prowizje, a dodatkowy zysk z leasingu fabrycznego ląduje w grupie producenta. Jeśli chodzi o typowo fabryczne firmy leasingowe z branży samochodowej, które działają w Polsce, trzeba wymienić między innymi:

  • Toyota Leasing: dla marek Toyota i Lexus,
  • BMW Financial Services: dla marek BMW i Mini,
  • Mercedes-Benz Leasing Polska: marka Mercedes,
  • RCI: dla marek Renault i Dacia,
  • Leasys: dla Alfy Romeo, Fiata, Jeepa i Iveco,
  • PSA Leasing Polska: dla marek Peugeot i Citroen,
  • Hyundai Finance: marka Hyundai,
  • Kia Finance: marka Kia,
  • Volkswagen Financial Services: marka Volkswagen

Warto zauważyć, że czasami producenci proponują finansowanie pod nazwą handlową powiązaną z producentem- jednak w rzeczywistości usługa ta jest oferowana przez bank lub wyspecjalizowaną spółkę leasingową. W takim przypadku producent współdziała z instytucją finansującą. Salony dealerskie są po prostu siecią sprzedaży dla banku a marka samochodowa poszerza swoją ofertę o usługi finansowe.

Gdzie dostanę ofertę fabrycznego leasingu?

Leasing fabryczny to rozwiązanie proponowane niejako komplementarnie, podczas wyboru samochodu lub innego przedmiotu, bezpośrednio w punkcie sprzedaży. Ofertę można dostać w trakcie wyboru lub nawet tylko oglądania interesującego nowego nabytku. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że są inne alternatywy i myśli, że usługa leasingu fabrycznego jest najbardziej korzystna. Z pewnością na początku może wydawać się szybka w uzyskaniu, ale niekoniecznie najbardziej opłacalna. Zwraca na to uwagę wielu Klientów, którzy mieli do czynienia z takimi ofertami w przeszłości. Podsumowując, ofertę leasingu fabrycznego można otrzymać: 

  • u dealera, 
  • w komisie samochodowym, 
  • w autoryzowanym punkcie sprzedaży, 
  • u producenta lub dystrybutora.

 

Leasing w komisie samochodowym.

Nie każdy wie, że w leasing można wziąć także samochody używane. Takie rozwiązanie zrobiło się szczególnie popularne wobec czasowych braków w dostępności nowych pojazdów, spowodowanych pandemią koronawirusa. Tym samym oferta leasingu fabrycznego dostępna jest także w komisach samochodowych. Jednak w takiej sytuacji, poza kwestią samych warunków, istotne jest także to, że w komisach trudno o dostęp do wykwalifikowanych specjalistów znających się na leasingu.

Wielu klientów negatywnie wspomina nieoczekiwane sytuacje, które zdarzyły się podczas procedowania umowy leasingu fabrycznego i nie zostały należycie rozwiązane. Winę za to ponosi brak odpowiednio szerokiej kadry i braki w jej kompetencjach w odniesieniu do leasingu. Trudno oczekiwać, by pracownicy komisu samochodowego byli jednocześnie specjalistami sprzedaży samochodów i procedowania finansowania w formie leasingu. Często jest to dla nich tylko dodatkowy obowiązek. Jeśli zależy Ci na wykwalifikowanym doradztwie i opiece specjalisty podczas trwania umowy, skorzystaj z naszego kalkulatora leasingu

Wątpliwości dotyczące leasingu fabrycznego w salonie.

Leasing w salonie samochodowym nie zawsze cieszy się wśród Klientów przesadnie dobrą opinią. Nie możemy stwierdzić, że niesłusznie. Leasing fabryczny to dla każdego przedsiębiorcy spore zobowiązanie finansowe. Duże wątpliwości może budzić sam fakt braku wykwalifikowanej kadry, która czuwa nad poprawnością całego procesu.

Klientom doskwiera też brak fachowego doradztwa. Jest to szczególnie dotkliwe dla osób, które planują skorzystać z leasingu po raz pierwszy. Jakość obsługi, brak kontaktu ze specjalistami i sumarycznie wysoki koszt leasingu to główne elementy, które budzą wątpliwości w przypadku leasingu fabrycznego w salonie. 

Wady fabrycznego leasingu.

Leasing fabryczny to rozwiązanie, które posiada zalety, ale niestety także kilka poważnych wad. Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z oferty, warto się z nimi zapoznać. Do najpoważniejszych wad leasingu fabrycznego należą:

Najczęstsze zarzuty kierowane wobec leasingu fabrycznego:

  1. brak wyboru innych ofert: w zdecydowanej większości salonów otrzymamy propozycję od jednego Leasingodawcy,
  2. poczucie presji: Klienci często stawiani są w sytuacji, gdy do wyboru mają zewnętrzny leasing w banku lub rabat na samochód ale wraz z fabrycznym finansowaniem, 
  3. brak konkurencyjności i poczucie uprzywilejowanej sytuacji rynkowej: ze względu na to, że producent przedmiotu i dystrybutor leasingu fabrycznego należą do tej samej grupy kapitałowej, 
  4. niekorzystne warunki umowy: oferty często wyglądają atrakcyjnie tylko z pozoru, w trakcie trwania umowy niejednokrotnie Klienci obarczani są wysokimi opłatami,
  5. w zamian za niższe oprocentowanie do oferty doliczane są drogie pakiety ubezpieczeń, w szczególności GAP doliczany do raty,
  6. problemy z kontaktem: już w czasie trwania umowy Klienci mają problem z załatwieniem spraw lub uzyskaniem bezpośredniego kontaktu z odpowiednim specjalistą,
  7. wyższy całkowity koszt leasingu fabrycznego: często po podliczeniu wszystkich kosztów i obowiązkowych opłat- w ostatecznym rozrachunku leasing fabryczny okazuje się droższym rozwiązaniem
  8. słabsza obsługa posprzedażowa w porównaniu do banków i wyspecjalizowanych firm leasingowych,
  9. problemy z zamknięciem umowy i jej rozliczeniem: zarzuty Klientów dotyczą głównie kłopotów z przeciągającymi się terminami a także nie końca korzystnym sposobem wyceny zwróconych do Leasingodawcy samochodów.
Jak oceniasz artykuł?
5.0 / 5
liczba głosów: 2
leasing samochodu mielec gdzie
Wypełnij formularz
Wyślij wiadomość
leasing auta mielec kontakt
Porozmawiaj ze specjalistą
Zadzwoń do nas
kontakt rydzowski leasing samochodu mielec
Odwiedź nasze biuro
Przejdź do kontaktu